UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pro tento rok se vám hlásím s pravděpodobně posledním pokračováním nekonečného příběhu na téma „Thrash/death metal po Švédsku“. Vězte však, že ani tentokrát nebudou v hlavních rolích nějací průměrní údržbáři, ba právě naopak, předmětem dnešního rozboru se totiž stávají rození žánroví hitmakeři THE DUSKFALL. Pokud jste pozorně četli moji sondu do duše předešlého záznamu „Lifetime Supply Of Guilt“, dobře víte, jaképak osobnosti tu tahají za hlavní řídící nitky. Ano, správně, první kapacitou je zasloužilý kytarový veterán Mikael Sandorf (za všechno jmenujme ratolest jeho mládí - GATES OF ISHTAR) a tou druhou pak fantastický vokalista Kai Jaakkola (DEATHBOUND nebo DEATHCHAIN). Dost na to, aby nové CD „The Dying Wonders Of The World“ překročilo hranici průměru ještě před svou první cestou do přehrávače.
Ale nebojte se, před ukvapeným soudem dáme i v tomto případě přednost hlubší analýze, nebo alespoň pokusu o ni. THE DUSKFALL se v rámci thrash/deathového spektra pohybují jednoznačně na jeho melodičtější straně, jsou věrni tradičním žánrovým proprietám a ze všeho nejvíce je nebaví vyhledávat nové, originální receptury. Přesto si jim dovoluji udělit sedm bodů z deseti možných, tedy velmi slušné ohodnocení. Důvodem štědré výslužky je především jejich schopnost napsat jasné, přímočaré a na první poslech zapamatovatelné hity. Jestliže na minulém albu tuto úlohu zastávaly „Shoot It In“, „A Stubborn Soul“ nebo „Hours Are Wasted“, tak na letošní novince podobným způsobem vyčnívají „Paradises Into Deserts“, „Some More Sin On My Burden“ a hlavně pak „I´ve Only Got Knives For You“. Tento talent, nebo chcete-li jinak, čich na chytlavé skladby jsem rozhodně nezaregistroval jenom já, velmi dobře si ho všimla i domácí softwarová společnost Starbreeze a skladbu „Shoot It In“ zařadila jako jeden z podkresů své nové videohry „The Darkness“. Refrény THE DUSKFALL občas připomenou DIMENSION ZERO nebo THIS ENDING, přičemž v závěrečné položce „I´ve Only Got Knives For You“ dokonce vyvstane určitá podobnost s novou tváří gothenburské ikony IN FLAMES, a to především díky decentnímu využití čistého vokálu. To je však jediná výjimka, desku totiž jinak zcela ovládá Jaakkolův suverénní, excelentně seštelovaný growling, který by mě bavil poslouchat snad i bez hudebního doprovodu.
THE DUSKFALL bez problémů potvrzují statut kapely na vzestupu. Švédové sice povolili stisk rychlostního pedálu, nicméně to co ztratili na agresivitě dokázali bohatě vykompenzovat citem pro poutavé, zaručeně návykové melodie. Pakliže bych měl zvolit konzervativní thrash/deathové album, které mě za poslední dobu dokázalo nejvíce pobavit, bez dlouhého váhání ukáži na „The Dying Wonders Of The World“.
Jak hodnotím předchozí desky:
Frailty [6/10]
Source [6,5/10]
Lifetime Supply Of Guilt [7/10]
Pokud bych měl zvolit konzervativní thrash/death metalové album, které mě za poslední dobu dokázalo nejvíce pobavit, bez dlouhého váhání ukáži na „The Dying Wonders Of The World“ od THE DUSKFALL.
7 / 10
Kai Jaakkola
- zpěv
Mikael Sandorf
- kytara
Antti Lindholm
- kytara
Matte W Järnil
- baskytara
Oskar Karlsson
- bicí
hosté:
Magnus Söderman
- kytara
1. Paradises Into Deserts
2. The Wheel And The Blacklight
3. Deep In Your World
4. Some More Sin On My Burden
5. Shadows And Cancer
6. Bring Us Your Infected
7. The Option And The Poison
8. Sealed With A Fist
9. I've Only Got Knives For You
The Dying Wonders Of The World (2007)
Lifetime Supply Of Guilt (2005)
Frailty + Source (re-release) (2005)
Source (2003)
Frailty (2002)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Massacre Records
Stopáž: 41:37
Produkce: Daniel Bergstrand (Dug-Out Studios) and Michael Hahne (Promile Studios)
Studio: Dug-Out Studios, Promile Studios
Mastering: Achim Köhler @ Indiscreet Audio (Germany)
Konecne po delsi dobe pozitivni prekvapeni ze severu. A verim, ze na dalsim CD to bude jeste lepsi. Z CD mam podobny pocit jako sveho casu z Predatora od Soilwork-agresivni, dostatecne naslapany, pritom paradni melodie.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.